woensdag 7 maart 2012

SITE2012: Symposium MAET Programma Michigan State (3)

Het tweede deel van het symposium gaat over het gebruik van social media in het MAET programma en onderzoek naar de ontwikkeling van TPACK bij de deelnemers aan het programma.

De eerste presentatie over het gebruik van social media wordt verzorgd door Leigh Wolf. Zij is de mede-program director van het MAET programma en studieadviseur van de studenten. Leigh geeft aan dat het voor studenten zelfs mogelijk is om niet te kiezen dus of online of hybrid, maar dat je ook een combinatie kan doen. bijvoorbeeld het eerste jaar online, het tweede jaar hybrid en het derde jaar "overseas".
Heel mooi dat dit kan, maar dat betekent wel dat je een individuele student op verschillende manieren moet ondersteunen om er voor te zorgen dat hij/zij dat programma ook kan volgen en afronden. En ook dit moet voldoen aan het idee dat het volgen van het programma een "ervaring" is (zie mijn eerder post). En hoe zorg je ervoor dat ook de online studenten zich voldoende verbonden voelen met het programma en de andere studenten? Een van de manieren waarop het MAET programma dit ondersteunt is het gebruik van social media. Facebook, Pintress, Twitter, YouTube, Linkedin, etc. Om dit voor de docenten nog werkbaar te houden (stel je voor dat je alles constant moet bijhouden) wordt gebruik gemaakt van ifttt. Ik had daar zelf nog niet van gehoord, maar blijkbaar kan je dat gebruiken om alles wat je via verschillende social media binnen krijgt te stroomlijnen.

De tweede presentatie is van Matt Koehler die een presentatie geeft over het effect van het tweede jaar van het MAET programma op het TPACK niveau van de studenten. Om TPACK te meten maken ze gebruik van de TPACK Survey van Schmidt et al. De afgelopen vier jaar hebben ze aan het begin en het eind van het twee weken durende on-campus programma de vragenlijst afgenomen en de resultaten zijn goed: op alle T-gerelateerde domeinen van het TPACK model groeien de studenten (zie foto).



Tot slot mag ik reflecteren op het MAET programma. Misschien niet verassend, maar ik ben heel positief. De manier waarop ze het onderwijs organiseren, hun studenten begeleiden, een echte hechte community vormen met de studenten, het voor elkaar krijgen dat de studenten een "experience" hebben, ik ben onder de indruk. Als ik al een opmerking zou mogen maken dan zou ik het wetenschappelijk gehalte van de opleiding omhoog brengen. Er wordt gebruik gemaakt van literatuur, maar meer als inleiding op de opdrachten zonder dat de studenten daar in hun opdrachten op terug hoeven te komen. Ik denk dat je op die manier een nog beter gefundeerd gebruik van ICT in het onderwijs voor elkaar kan krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen