Nog een presentatie waar ik naar uitgekeken heb: Testing a TPACK-based Technology Integration Observation Instrument van Mark Hofer, Neal Grandgenett, Judi Harris en Kathy Swan. Vorig jaar was ik bij hun presentatie over de TPACK Rubric, deze keer gaat het over het observeren van de lespraktijk. Judi begint de presentatie met ons eraan te herinneren dat er al veel gedaan wordt aan onderzoek naar TPACK, hoe TPACK ontwikkeld wordt en hoe je dat kan meten. Tot nu toe meten we met name door middel van vragenlijsten, maar ondertussen komen daar steeds vaker observaties, interviews en het bekijken van "artifacts", zoals lesplannen of lesmaterialen bij kijken.
Bij het ontwikkelen van het observatie-instrument is gekeken naar de TPACK Rubric en andere bestaande observatie instrumenten. Het observatie-instrument ziet er weer uit als een Rubric (en is net als de rubric ook beschikbaar). Voordat je de rubric gaat invullen geef je details over de te observeren les. Dit geeft je meer context informatie over de les die je gaat observeren. Het observatie-instrument heeft niet alleen score mogelijkheden voor TPACK-delen, maar ook voor "instructional use" en "technology logistics". Deze twee categorieen zijn toegevoegd omdat er tijdens een les bijna altijd wel iets gebeurt rondom de technologie waardoor je ter plekke dingen moet aanpassen. Ook weer rekening houden met de context dus! Het instrument is getest en de betrouwbaarheid blijkt zeer groot (voor de liefhebbers: zowel op internal consistency als op interrater reliability).
Mooi! Wij (onze PhD studenten) zijn ook bezig geweest met observatie-instrumenten, ook gebaseerd op de TPACK Rubric, maar op de een of andere manier komen wij op uitgebreidere instrumenten. Is dat erg? Misschien niet als je veel data wil verzamelen, maar het invullen van een uitgebreid observatie-instrument tijdens een observatie kan lastig zijn. We zullen onze instrumenten testen en vergelijken met de resultaten en ideeen van Judi en Mark!
---
Een paar presentaties later luister ik naar Mete Akcaoglu van Michigan State University die vertelt over een TPACK Rubric die hij samen met Kristen Kereluik heeft ontwikkeld om lesplannen te beoordelen. Zij gebruiken een andere versie dan die van Judi en Mark, daarom bij deze een vermelding, wellicht interessant om te bekijken!
By the way.. als je de "TPACK Commercial" ooit bekeken hebt dan heb je Mete ook al eens gezien!
In het was leerzaam om het gedeelte over cloud computing te lezen. De manier waarop het gegevenstoegang en opslag transformeert, is verbazingwekkend.
BeantwoordenVerwijderenopdrachten ict